Forældre som medspillere

Forældrenes opbakning er af afgørende betydning for børns interesse for håndbold - og derfor vigtig for LIF Håndbold at sætte fokus på. En positiv adfærd fra forældre til børne- og ungdomsspillere er vigtig, hvis det skal være sjovt at spille håndbold.

Børnenes motivation for at spille håndbold er først og fremmest lysten til at være med – fordi det skal være sjovt at spille og være sammen med gode kammerater. Forældre bør derfor ikke presse dem med høje resultatmæssige ambitioner. En fremtrædende årsag til frafald i håndbold, er ofte for store ambitioner og forventninger hos forældre og trænere.

De 10 bud

1. Mød op til kampe så tit du kan, dit barn vil elske din interesse.
  2. Giv opmuntring til alle spillere under kampen – ikke bare dit eget barn.
  3. Giv opmuntring i både med- og modgang. Og husk at kritik virker bedst, når det er konstruktivt og vejledende.
  4. Respekter træneren/ holdleder, og trænerens brug af spillere. Det er træneren og ikke forældre, der dirigerer spillerne på banen.  Evt. uenighed skal tages i god ro og orden på en konstruktiv måde og ikke i kampens hede.
  5. Oprethold en god tone overfor dommeren, mostander og modstanderens træner.
  6. Giv opfordringer til dit barn om at deltage – pres ikke.
  7. Spørg om kampen var spændende og sjov – og ikke kun om resultatet. Beløn ikke kun dit eget barn for det gode spil, men beløn hele holdet og lær dit barn at håndbold er en holdsport.
  8. Vis respekt for arbejdet i klubben, og bak op om initiativer og arrangementer – deltag gerne aktivt.
  9. Tænk på, at det er dit barn der spiller håndbold – ikke dig.
  10. Husk at alle træner/ ledere i LIF Håndbold er frivillige og bruger deres fritid på dit barn, derfor respekter deres tid og beslutninger. Har du brug for at kontakte dem, så gør det i forbindelse med træning og kamp. Da træner/ ledere også har brug for at holde fri og have weekend.